Handgjorda vackra smycken i konstglas

Bildgalleri
-
-
-
- Öronstift
- Matcha
- Broscher
- Ringar
-
- Presentaskar

Glaset är ett fantastiskt material att arbeta med, och det finns ingen ände på utvecklingen. Jag har gått på otaliga kurser inom olika grenar. En av dessa är den så kallade fusingteknik, som betyder att man arbetar med kallt glas som man placerar i en ugn och värmen smälter ihop och formar föremålen. Jag utnyttjar den tekniken när jag gör mina smycken, det kallas fusing eller laminering.

Alla dessa smycken är unika.

De är i färgat glas, så kallad tappfärg, är inte målade. Själva glasmaterialet kommer från Wilkes Studioglashytta (Orrefors). Då han blåste konstglas, använde han sådan tappfärg. När han vill få jämna kanter till skålar, fat och vaser, klipper han bort den ojämna kanten på det varma glaset.
Glasbitarna ser så ut när jag får dem.

Jag återvinner dessa avklipp med att först planar ut i hög ugnsvärme så jag kan hantera dem bättre. Efter första bränningen blir "glaskorvarna" plana,
cirka 6 mm höga som är fortfarande svåra att skära och forma.



Jag skär dessa sedan i bitar, pusslar ihop färger och smälter ihop. Eftersom glasbitarna jag placerar ovanför varandra är olika i form och tjocklek, förvrängs den yttre formen. Därför behöver jag oftast kantslipa och bränna en gång till om jag vill få en bestämd form, cirkel, oval, halvmåne eller liknande. Att kantslipa 6 mm-s glas är svårt och tar en hel del tid. Om jag inte är nöjd med den första färgsättningen, kan jag börja från steg ett igen och det blir ännu fler bränningar. Det är alltså tidskrävande jobb, men jag vill hålla priserna låga för att alla ska ha råd med dem.

Smyckenas baksida är plan och de är limmade oftast på silverplatta, ibland på silverpläterad platta med ögla. Alla örhängen har stomme i riktigt silver. Det finns inga vassa kanter och färgerna på bilderna är naturtrogna.

Höjden i beskrivningarna mäts alltid utan öglan.




upp